Vad heter du och vart kommer du ifrån?

Nils Jonsson heter jag, är 23 år gammal och kommer från Örnsköldsvik, Västernorrland.

 

Vad har du gjort innan du börja på sms?

Efter att jag slutade på tekniska linjen på gymnasiet 2012 så var jag arbetslös till och från, fick många tunga jobb inom massaindustrin med bl.a. annat grovsanering och betongarbete. Jag har även jobbat som försäljare i 6 månader. I och med att jag var arbetslös ibland flera månader i stöten så fick jag god tid på mig att fundera vad jag skulle vidareutbilda mig inom. Med tanke på min gymnasieutbildning så var ju ingenjör det första som kommer upp i tanken, men det kändes inte riktigt som jag. Sitta på ett kontor år ut och år in är inget jag eftersträvar, så jag började kolla efter alternativ. Till slut så fann jag en utbildning inom skogen som gick under namnet skogsmästare, skogsmästare tänkte jag? Har jag aldrig hört talas om! De flesta vet ju faktiskt att det finns en utbildning som heter Jägmästare, men skogsmästare är det färre som har koll på. Läste lite om skogsmästareprogramet och tänkte direkt att det är nått för mig! Men då jag gått en teoretiskutbildning på gymnasiet så fick jag lov att komplettera med ett bas år vid Jällaskolan i Uppsala. Detta gjorde även att jag hade platsgaranti om jag sökte till skogsmästare året därpå.

 

Vad fick dig att söka till sms?

I min familj så kan man säga att skogsintresset hoppade över en generation. Min farfar som jag aldrig hann träffa ägde egen skog som han höll på mycket med. Men min far fick inte det intresset, utan i stället fick jag följa med min morfar ut i skogen. Hans många berättelser från hans tid som skogsarbetare längs Kalixälven i norra Sverige och alla hans lyckade jakter med sina hundar har både fängslat och stegrat intresset. Min första kontakt med skogen kom genom jakten, min morfar tog med mig ut på älgjakt med ställande hundar redan i tidig ålder. Därifrån har sedan intresset växt både för jakt, skog och det samspel dessa två intressen har med varann. Man kan inte ha det ena utan det andra ur min synvinkel!

Skogen som min farfar ägde tog över av min farmor, nu när hon gick bort förra året så stod min far och hans 6 syskon där utan att någon egentligen vill ta över skogen. Vilket gav mig möjlighet att få påbörja köpet till en alldeles egen skogsfastighet om 90ha! Processen kommer dra ut på tiden då det ska styckas bort jordbruk osv. men sen kan jag titulera mig som skogsägare. Vilket är lite av en dröm som går i uppfyllelse! Sen att jag får äga en släktfastighet som ägts av min släkt generationer tillbaka gör det hela lite mer spännande och roligt!

 

Vad tycker du har varit det bästa på sms under första året?

Att lära känna så många olika individer med olika intressen och bakgrunder som ändå kan komma samman och enas kring en gemensam sak som skogen! Denna utbildningen är inte som nån annan egentligen. Alla har ett brinnande intresse för skog och naturen överlag. Detta gör utbildningen unik skulle jag vilja säga. Att alltid ha ett samtalsämne vem du än träffar på skolområdet (förutom politik då) är något jag verkligen tycker är unikt! Tar men en teknisk högskola så är ju 90% av studenterna där enbart för att få en bra utbildning, de behöver inte ha nått brinnande intresse för teknik.

Sen värdesätter jag mycket att vi under utbildningen för varva mycket teori och praktik, samt komma i kontakt med yrket som sådant med mycket föreläsningar av branschens spjutspetsar och många studiebesök och resor!

 

Framtida mål?

Kan nog inte påstå att jag har något jobbrelaterat mål. Men jag vill helt klart expandera skogsfastigheten jag ska köpa till en fastighet på några 100ha, sen har jag redan nu börjat exprimentera med lite alternativa trädslag på en föryngrigsåtgärd på fastigheten, det blir gran varvat med lite lärk, samt ett hörn med masurbjörk!! Sen så har väl alla kanske målet att köra eget, men vad inom vilken gren av skogsbruket vet jag inte säkert! Naturhuggningar (specialluhggningar), att skapa mera natursköna skogar inom kortare avstånd från städer, så att fler stadsbor får komma ut och se skog.

 

Vad jobbar du med under sommaren?

Nu under sommaren så jobbar jag på VMF Nord som tummare. Det innebär att jag går och kontrollmäter mätarna som mäter in bilarna! När en bil kommer in på industrin så mäts den in av en person. Det blir ett stickprov på den bilen. Då far den och lastar av alla stockar på en bänk så jag kan gå och mäta stock för stock och sedan jämföra min data med datan som den första mätaren fick. Volym, längd, röta, vrak osv. Inget jätteroligt arbete egentligen och det är väldigt ensidigt men det är ett jobb inom skogsbruket iaf!

 

Jag och en av våra (min & morfars) jämthundar på utställning i vintras!

 

Har även ett stort intresse för fotografering, mobilen är alltid snabbt framme för att fånga ögonblick. Morfar och den andra av våra jämthundar i bild.

 
 

Så här ser min arbetsplats ut!

 
 

 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*