Vad heter du och vart kommer du ifrån?

Jag heter Anna, är 24 år och kommer från Timrå i Västernorrland

 

Vad har du gjort innan du börja på sms?

Jag studerade samhälle med internationell inriktning på gymnasiet med siktet på att jobba med fattigdom och resursfördelning. Det gjorde att jag efter mig gymnasietid började läsa ”Globala utvecklingsstudier” vid Göteborgs universitet. Men av olika anledningar insåg jag ganska snart att detta inte var någonting för mig och flyttade hem efter att jag avslutat mina kurser.

Efter det tog jag en paus från studierna. Jag har rest en del inom Europa och prövat på en del jobb på hemmaplan. Några av de jobb som jag provat på är charkuterist, förskolelärare och hotellreceptionist.

 

Vad fick dig att söka till sms?

Jag har naturligtvis precis som alla mina kurskamrater alltid gillat naturen. Sen jag var 7 år har jag varit aktiv scout och där har vi skogen som vårt vardagsrum, kök och sovrum.

Men det var inte förrän jag blev medbjuden ut på några arbetsdagar av en virkesköpare från SCA som tanken på skogsmästarskolan fastnade. Men sen gick det fort och redan hösten därpå var jag påväg ner till Uppsala för att gå skogligt basår.

 

Vad tycker du har varit det bästa på sms under första året?

Studier är alltid studier, man gillar inte alla ämnen. Det är tufft att studera matte och ekonomi i mörkaste vintern och lättsamt att ta med sig macksäcken ut för att lyssna på fågelsång när våren nalkas.

Men allt blir bra roligt när man har en bra klass och där finns det inte mycket att klaga på! En bra grupp är väldigt viktigt och med den här klassen tror jag att jag kommer få uppleva många roliga stunder!

 

Framtida mål?

Det är svårt att spå framtiden. Ena dagen vill man en sak och andra dagen en annan. Men just nu är det ganska enkelt. Det vore en dröm att få jobba med export och import av trävaror vid ett större företag. Ett jobb där jag både kommer ha nytta av att vara skogsmästare men också av studierna vid Göteborgs universitet.

 

Vad gör du under sommaren?

Under sommaren är jag en av de olyckliga personerna som inte fått ett skogsrelaterat arbete.
Jag jobbar på ett populärt hotell i centrala Sundsvall. Det betyder dock inte att jag går helt lottlös. Jag får ofta träffa personer relaterade till skogsbranschen. Senast var det en trevlig herre vid namn Timothy Synnott, en av grundarna till FSC. Det blir många intressanta samtal om både de ena och det andra.

Man får också lära sig mycket annat på hotell:

1. Kontrollera sitt humör (”Nej, det är inte mitt fel att de bygger om vägen i Hudik så att du nu blev försenad men jag ska genast ringa vägverket och klaga”)

2. Hålla sig för skratt.  (”Nej ett dubbelrum är ETT rum med en dubbelsäng inte DUBBLA RUM”)

3. Träna upp sitt immunförsvar till extrema höjder. (”Anna, nån har spytt i korridoren på våning 3”)

Den som sa att kunden alltid har rätt, den har aldrig i sitt liv jobbat på hotell J

Förutom arbetet på hotellet så har vi fullt upp hemma på gården och föräldrarnas ”företag” (Hästuppfödning och skog). Vi bygger garage, lösdrift och inväntar fölungar.  Fotot nedan är årets första föl. Han är just nu namnlös som om någon har nått förslag så är det välkommet

 
 
 Årets första föl.
 
Fruktkonst
 
Middagsbuffé 
 
 Receptionen