Vad heter du och vart kommer du ifrån?

 Daniel Söderberg och jag kommer från byn Västra Skedvi som ligger i Köpings kommun, 4 mil söder om Skinnskatteberg.

 

Vad har du gjort innan du började på sms?

 Från att jag slutade dagis till idag, och vad allt tyder på, åtminstone i två år till har jag gått i skola. Min yrkeserfarenhet kan därför ses som tämligen begränsad. Jag gick naturvetenskapligt program på gymnasiet och påbörjade därefter min skogliga utbildning. På somrarna har jag jobbat hemma på familjegården med alla tänkbara sysslor (fönsterrestaurering, målning, trädgårdsskötsel osv.). Jag har även jobbat en sommar i brädgården på AB Karl Hedins bygghandel i Köping.

Om man bortser från sommarjobb och skola har jag försökt roat mig med jakt, fotboll, och kompisar m.m. så fort tillfälle getts.

 

Vad fick dig att söka till sms?

 Jag var länge inställd på att plugga vidare efter gymnasiet, frågan var bara med vad. Det fanns synnerligen många utbildningar som verkade intressanta. Något med jägmästarutbildningen hade länge funnits där som ett alternativ om inget bättre dök upp. Efter lite research blev valet mellan skogmästar- och jägmästarprogrammet väldigt svårt. Så jag bestämde mig för att läsa skogligt basår i Uppsala, för att få behörighet till skogsmästare så att jag efter basåret kunde bestämma mig för skogs- eller jägmästare. Det räckte dock med en vecka på basåret för att jag skulle bestämma mig för skogsmästare. Och så hamnade jag på skogsmästarskolan efter ett fantastiskt år i Uppsala, ett val jag knappast ångrar.

 

Vad tycker du har varit det bästa på sms under första året?

 Att ha så asroliga o trevliga klasskamrater att tala med om dagarna, efter skoltid och resten av livstiden. När man dessutom kunnat kombinera sköna/lärorika uteskoldagar, resor och även någon lite segare skoldag, tillsammans med alla dessa karaktärer har första året varit en fröjd. Sen självklart att såpass mycket undervisning varit ute i fält har känts givande.

 

Framtida mål?

 Hitta ett skogsrelaterat jobb efter utbildningen. Gärna ett där man får vara ute ibland.

 

Vad jobbar du med under sommaren?

Jag jobbar på AB Karl Hedin Råvara. Där gör jag uppföljningar på planteringar och röjningar som entreprenörer gjort åt oss, för att sedan ge dem feedback och se ifall det finns förbättringsmöjligheter. Jag har även möjlighet att vara runt på företaget och följa med t.ex. produktionsledare, virkesköpare, sågverksanställda eller folk i bygghandeln någon/några dagar. 

 

 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*