Vem är du och vart kommer du ifrån?

Linus Henriksson

25år

Dingle, Bohuslän

 

Vad har du gjort innan du börja på sms?

Jag har framförallt jobbat på gods och gårdar sedan gymnasiet med främst jakt och viltförvaltning. Jag har även testat att jobbat med installation av restaurangkök, på brädgård, slaktare och guide. Strax innan jag blev antagen till skogsmästarskolan jobbade jag som markförvaltare på en stor fastighet utanför Stockholm, där jag först och främst jobbade med jakten, viltvården och allt där till, men även en del jordbruk och skogsbruk. Det var denna arbetsplats som tände mitt intresse för skogen och fick mig att vilja studera vidare. För att jag skulle kunna komma in på skogsmästarskolan fick jag först gå ett ”basår” på Jälla och skaffa mig den behörighet som jag behövde för att komma in på skogsmästarskolan. Eftersom jag gick basåret tog jag ”gräddfilen” in till programmet, då man efter basåret har platsgaranti.

 

Vad fick dig att söka till sms?

Vi har inom familjen en gammal släktfastighet med lite skog på, där jag har spenderat mycket tid under min uppväxt. Min farfar har hela sitt verksammaliv jobbat i skogen, till en början som manuellarbetare, skogvaktare för att sedan hamna på skogsstyrelsen och som liten fick man höra många spännande berättelser som utspelats i skogarna. Men det är framför allt på senare år som mitt eget intresse för skogen har växt fram, hos en av mina arbetsgivare vart jag involverad i naturvårdshuggningar (specialhuggningar som vi kalla det) och det tände mitt eget intresse lite extra. ”Specialhuggningar” innebär att vi inte högg med ett produktionssyfte utan vi återskapade olika miljöer till sin forna glans, som exempelvis beteshagar och ekbackar.

Kortfattat så har skogen alltid funnits i min omgivning, ungefär samtidigt som mitt eget intresse för skogen växte fram så insåg jag att det var dags att läsa vidare och valet föll därför på skogsmästare.

 

Vad tycker du har varit det bästa på sms under första året?

Äntligen har första året passerat och man har kommit ett steg närmare sitt mål. Det har varit ett fullspäckat år med studier och aktiviteter för min del. Vi får jobba i skuggan av näringen och det innebär att vi får ta del av deras sätt och metoder att arbete, våra föreläsare är allt oftast några av landets vassaste personer inom sitt ämne. Detta skapar på något sett ett extra engagemang hos mig och många andra, trotts att man kanske inte tyckte det var ett dugg intressant tidigare. Det bästa under första året är när vi släpps på ”grönbete” efter en höst, vinter och tidig vår med mycket teori, är det väldigt skönt när vi åter igen får komma ut i skog och mark, Ombergsresan är ett bra exempel på detta.

 

Framtida mål?

Som det ser ut i dag så har jag fortfarande en förkärlek till dessa ”specialhuggningarna” jag tycker det är kul att utmana mig själv och att använda den kunskap man har för att på sikt skapa eller återskapa nya som gamla miljöer. Viltförvaltning är något som jag intresserat mig för under lång tid, tre år på gymnasiet med inriktning jakt och viltvård och med flera års arbetserfarenhet så har jag planer på att även läsa viltförvaltningskursen hos SLU.

 

 

Vad gör du under sommaren?

Under sommaren är jag anställd av Moelven skog för att göra gallring och slutavverkningsuppföljning. Jag skall även kolla på skogsvård samt hur företaget och entreprenörerna följer certifieringarna. Det är ett fritt arbete där jag får lägga upp mina jobb själv och planera trakterna.

Under sommaren jobbar jag också med förvaltning av en fastighet i närheten av mitt föräldrahem, då den nya ägaren bor en bit bort hjälper jag till att hålla åkermarkerna öppna, planerar för framtida åtgärden så att allt skall flyta på under resterande delar av året när jag inte finns på orten. Annars tar jag det lugnt och planerar in hösten alla jakter!

 

Bilden nedan är tagen när jag var på fjället och jagade ripa istället för att vara med på vår inspark.

 
Många gånger hittar man smultrånställen i skogen, som denna utsikt med örekilsälven i dalgången
 
Besiktning av ett hygge
 
Jungfru marie nycklar
 
Plantinventering av vaxade plantor
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*