Vad heter du och vart kommer du ifrån?

Helena Jonsson från Kallbygden i västra Jämtland.

Vad har du gjort innan du började på sms?

Jag gick naturbruk med intriktning jordbruk på gymnasiet och tog studenten -09. Jag har därefter jobbat med mjölkkor både i Sverige och en sväng på Nya Zeeland.

För att få den skogliga behörigheten till Skogsmästarskolan gick jag en YH-utbildning i Alfta, Hälsingland. Utbildningen till skogsbrukstekniker gick ut på maskinkörning och entreprenörskap. Därefter fick jag en säsongsanställning hos SCA där jag sysslade med skogsvårdsuppföljning fram till det att terminen började nere i Skinnskatteberg.

 

Vad fick dig att söka till sms?

Med ett stort intresse för natur i allmänhet och jord och skog i synnerhet så har en framtid inom de gröna näringarna lockat sedan tonåren.

Jag sökte till skogsmästarskolan för att få en bred utbildning inom en bred bransch med förnyelsebar råvara som grundpelare.

 

Vad tycker du har varit det bästa på sms under första året?

Botaniken som vi hade nu på vårterminen med våra fantastiska ekologilärare har varit jätterolig.
Sen förstås alla klasskompisar och människorna man möter under utbildningens gång.

 

Framtida mål?

Att få ett givande och utvecklande jobb!

 

Vad jobbar du med under sommaren?

Jag jobbar med skogsvårdsuppföljning åt SCA i sommar igen. Vi gör stickprov på skogsvårdsentreprenörerna, alltså de som markbereder, planterar och röjer åt SCA.

Jag har även varit med och anordnat årets Skogskurs för tjejer. En kurs där tjejer som inte gjort sitt yrkesval får en introduktion till skogsbruket och en inblick i vad en skogsutbildning vid SLU handlar om. Årets kurs är nu avslutad och vi ledare har haft fantastiskt roligt tillsammans med deltagare och föreläsare. Kolla gärna in våran facebook-sida ”Skogskurs för tjejer” för information om kursen kommande år.

 

Mvh Helena Jonsson, SMP 15/18

 

 

​Jag och min hund Ställa
 
 
Förmånen att få arbeta utomhus
 
Glada hundar på fjälltur
 
Årets ledare för Skogskurs för tjejer
 
FRÖKENTV

vad fina bilder

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*