9 januari 2019

Kanada & USA

Allmänt

I några år nu har de som gått ut andra samt tredje året haft chans att söka kursen "Sustainable use of natural resources" på 7,5 hp. Detta är en sommarkurs och ligger därför på 5 veckor under juli/augusti.

Kursen har växlat mellan Europa samt Kanada/USA och
denna sommar var det dags för Nordamerika att få sig ett besök av svenska skogsmästare!

Viktigt före resan var att anmäla att man ämnade söka kursen, samt skaffa flygbiljetter och inresetillstånd. Utgifterna för hela resan var nått man själv stod för, men själva boendet och resor i utlandet ordnade SLU med och gjorde ett paketpris för oss som läste kursen.

Kursen var upplagd som så, att den första veckan tillbringas på valfri ort för att skriva ett arbete om ett ämne man valt, som handlar om skog eller skogsbruk i Sverige.

Måndagen efter denna vecka skulle man befinna sig på plats i Vancouver, Kanada för då skulle kursen dra igång.

Antonia poserar på en liten del av det enorma campus som tillhörde University of British Columbia.

Vi var lätt jetlaggade när vi vaknade upp tidigt första dagen. Tidsskillnaden jämte Sverige var 9 timmar, så när vi vaknade 5 på morgonen, var klockan i Sverige 14 på eftermiddagen. Men en måste erkänna att det var härligt att vara morgonpigg för en gångs skull!

Vi stannade i Vancouver på universitetsområdet för University of British Columbia i 5 dagar. Där lärde vi 11 svenskar känna de 11 kvinnliga amerikanskorna som läste samma kurs. Vi hade även några små föreläsningar, såsom att vi besökte City Hall, Vancouvers nya och enligt dem ”inovativa” anläggning för fjärrvärme (inte många har fjärrvärme än, de flesta hus i Kanada har en egen oljepanna i källaren så detta var ganska nytt för dem) samt att vi besökte Mossum Creek Salmon Hatchery i Port Moody där volontärer arbetade med utplantering av lax i vattendrag där laxen försvunnit från.

Mossum Creek Salmon Hatchery

Sista dagen i Vancouver hoppade vi på buss och tog oss ut med färja till Vancouver Island. Här fokuserade mycket på marinbiologi och vi ägnade nästan en hel dag till att vara på stranden och leta musslor, krabbor, sjöstjärnor mm. Under dessa tre dagar hann vi även besöka en liten teplantage, Westholme Tea Company, där ägarens fru var från Danmark! Efter lite te och kaka var vi nöjda och kunde nästa dag unna oss en halvdag i Victoria innan färjan gick över gränsen och mot Port Angeles, USA!

Beskådan av sälar och vithövdade havsörnar bland timmerlagret i havsviken.

Vandrande utanför La Push, USA. Några ögonblick senare skulle hela lektionen avbrytas av en svartbjörns uttågande ur skogen långre upp längs floden.

Vi fick (för dem som är insatt i populärkultur) stanna i det lilla samhället Forks, känt som orten där Twilightböckerna utspelar sig! Forks är en gammal bruksort där skogsbruk vart den största sysselsättningen i många år. Idag är det en ganska trött ort där besöksvågen efter Twilight sedan länge är förbi. Skogsbruket begränsades starkt av fredandet av ”Spotted Owl” där reservat satte stopp för avverkningarna. Vi hade dock turen att få besöka Rayonier, ett av de större skogsföretagen i regionen! Vi fick klädda i ”hardhats” och reflexvästar besöka ett hygge där avverkningen var klar och maskinerna borta. Här levde alla skogsmästare upp då det är det första skogsbruk vi ser, och inte bara stora stående träd!

La Push

Under den korta tiden i Forks hann vi också med en vandring genom Hoh Rainforest och känna på den varma och fuktiga luften samt iskalla vattnet från en glaciär vi kunde sikta i horisonten.

Från Forks reste vi vidare till Astoria som ligger intill Columbia River. Här besökte vi museum och bodde på en aktiv(!) militärbas, där militärerna hade joggingrunda varje morgon klockan 5. Hela kursen beställde även mat från Dominos som vi åt ute i gräset utanför stugorna vi bodde i, skrattade och hade det allmänt trevligt. Några kvällar tog vi oss ut till den enorma stranden ”Sunset Beach”, vilket erbjöd helt otroligt vackra solnedgångar.

I resans halvtid tar vi oss vidare till Hood River. Vi har nu kommit in i delstaten Oregon, tidigare var vi i Washington.

Innan vi kliver ur bussen för att på hotellet hämta nycklar får vi en skojsam varning av George, en amerikansk lärare: ”- det är varmt, riktigt varmt”. Det visste vi ju sedan tidigare, det har varit närmare 23-25 grader varmt var dag, men när vi klev ur bussen var det som en vägg. Vi uppskattade temperaturen till att vara ca 30-25 grader! Så vi var lagomt lyckliga när AC på rummet fungerade..

I Hood River blev vi skjutsade till Mt. Hood för en dags vandring i bergen/”fjällen”(?). Det var högt upp, och ovanför Skilodgen åkte människor fortfarande snowboard och skidor i snön. Mitt i juli. Detta ”högfjällshotell” är även känt för att ha varit med i ”The Shining”.

Mt. Hood

Dagarna efter detta besöktes ett jättestort vattenkraftverk (Bonneville Dam) och en vingård inkl. vinprovning för dem som fyllt 21 (Cascade Cliffs Winery).

Vingården

Vi tog oss efter detta ned till Bend och börjar se slutet på denna kurs. Här fick vi även en av de fria dagarna vi har (totalt 2-3, späckat schema!) och då passar vi på att gå på stan, äta gott och ta det lite lugnt undan och i solen. Vi besökte även ett område där skogsbränder härjat och lämnat efter sig ett grått landskap.

Efter detta beger vi oss till Corvallis, vilket också är vårt sista stopp på resan. Återigen hurrar skogsmästarna då vi får besöka ett träslagsförsök. Här har flera olika inhemska arter planterats för att se hur de utvecklas. Bl.a svartgran, mammutträd och lärk. Vi besöker även skogar där man utövar någon sorts blädning.

Amerikanarna ville gärna att alla skulle gå på baseball.

Under denna resa har vi även i blandade grupper utfört ett lite större arbete, som i stort handlar om uthålligt användande av naturresurser. Detta var t.ex. ekoturism, kulturella konflikter och oundvikliga förändringar. Under dessa sista dagar i Corvallis gjorde vi de sista förberedelserna och sedan väntade presentation av vad vi kommit fram till. Alla gjorde otroligt bra ifrån sig och lärarna verkade också nöjda. Efter presentationen bjöd fakulteten på pizza och därefter var det några av amerikanskorna som började åka hemåt. Efter nära på en månad tillsammans hade vi hunnit hitta vänner och avskedet blev i många fall känsloladdat.

Slutpresentationen

Dagen efter väntade en lång flygresa hem med byte av flyg i både Seattle och London. Det var 6 trötta själar som väntade på bagaget på Arlanda vid halv 10 på kvällen, men tyvärr bara 2 som fick sitt. Resterandes bagage var på vift någonstans mellan Portland och Stockholm. Det var 5 sega dagar utan allt som inte befann sig i handbagaget samt ovisshet om det ens skulle komma tillbaka, innan det äntligen kom med bud halv 12 på natten.

En resa med många minnen, upplevelser, känslor och lärdomar var nu slut, och lite ”semester” väntade innan antingen arbetet drog igång eller det tredje och sista året på skogsmästarskolan tog vid.